woensdag 26 juni 2013

3) Lesfasemodel


Lesfasenmodel  voor college 3
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.
Vul de horizontale strook in bij de   ****  sterretjes
Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Kinderen zien alles als schattig, stoer, of op een ander aspect en dit willen ze vaak duidelijk naar voren laten komen. Dit komt aan de hand van deze opdracht: reconstructureer je lievelingsdier met behulp van kleine stukjes gescheurd papier
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
-        Opdracht: Maak je lievelingsdier na met van te voren gescheurde stukjes papier
-        Het moet duidelijk zichtbaar zijn dat het een dier is
-        De creativiteit van het kind komt hier vooral aan bod
Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur: Verschillende ideeën, vormen en gebruik van het lievelingsdier
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen
Informeren
Beeldbeschouwen
*
Instrueren
Beeldend Probleem
De leerlingen hebben snel de neiging om naar de leerkracht af te stappen voor hulp. Leerlingen kunnen elkaar na-apen. Leerlingen kunnen al te snel beslissen dat ze klaar zijn.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
Begeleiden
Werkprocessen
Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren
Verschillende leerlingen naar voren laten komen om hun creatie te laten zien en er over te vertellen
*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
-        Creativiteit: kleurgebruik, origineel, gebruik van de stukjes papier
-        Ziet het er verzorgd uit
-        Kun je er het dier in herkennen?
-        Voldoet het aan de opdracht?
Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten