3) Lesfasemodel
Lesfasenmodel voor college 3
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een
les beeldende vorming.
Vul de horizontale strook in bij de **** sterretjes
Voorbereiding
*
|
Context
|
Belevingswereld
Kinderen zien alles als
schattig, stoer, of op een ander aspect en dit willen ze vaak duidelijk naar
voren laten komen. Dit komt aan de hand van deze opdracht: reconstructureer
je lievelingsdier met behulp van kleine stukjes gescheurd papier
|
Basisplan
|
Opdracht
en randvoorwaarden
-
Opdracht:
Maak je lievelingsdier na met van te voren gescheurde stukjes papier
-
Het moet
duidelijk zichtbaar zijn dat het een dier is
-
De
creativiteit van het kind komt hier vooral aan bod
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur: Verschillende ideeën, vormen en
gebruik van het lievelingsdier
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend
Probleem
De
leerlingen hebben snel de neiging om naar de leerkracht af te stappen voor
hulp. Leerlingen kunnen elkaar na-apen. Leerlingen kunnen al te snel
beslissen dat ze klaar zijn.
|
Productie
/Uitvoering |
||
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren
Verschillende leerlingen
naar voren laten komen om hun creatie te laten zien en er over te vertellen
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
-
Creativiteit:
kleurgebruik, origineel, gebruik van de stukjes papier
-
Ziet het
er verzorgd uit
-
Kun je
er het dier in herkennen?
-
Voldoet
het aan de opdracht?
|
Evaluatie
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten